Cegah Sembelit Sebelum Ia Menjadi Punca Buasir

Sembelit didefinisikan sebagai kurang membuang air besar kurang dari 3 kali seminggu. Sembelit boleh menjadi bertambah teruk jika tidak dicegah. Untuk mengurangkan masalah sembelit, amalan gaya pemakanan yang sihat perlu dilaksanakan. Biasanya sembelit berpunca daripada

a) Tidak mengambil fiber yang mencukupi dalam diet harian. Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber fiber yang tinggi dan baik.
b) Tidak meminum kuantiti air yang secukupnya. Badan memerlukan 2 hingga 3 liter air sehari bagi memudahkan pergerakan najis dan najis tidak menjadi keras.
c) Sering menangguhkan membuang air besar.
d) Masalah kegemukan. 

Sembelit yang teruk akan akhirnya menyebabkan buasir atau haemorrhoids.
Untuk mengatasi masalah sembelit ini, anda boleh mengamalkan pengambilan Alfalfa Complex atau Herb Lax dan Lecithin.



Alfalfa Complex kaya dengan serat, baik untuk perubahan patologi di dalam perut dan usus. Masalah penghadaman seperti kembung, tinggi kandungan asid, ulser gastrik, hepatitis dan sembelit dapat diatasi dengan pengambilan alfalfa sebanyak 10 biji sehari.

Herb-Lax pula mengandungi 9 jenis herba semulajadi
a) Daun Alfalfa berfungsi membersihkan usus, darah dan hati
b) Daun Senna berfungsi merangsang tindakan pembersihan yang lembut pada usus dan perut, percepatkan proses detokfikasi dan mengurangkan penyerapan lemak
c) Anise Seed berfungsi merangsangkan pengurangan jus gastrik untuk membantu proses pencernaan.
d) Blue Malva Flower membantu proses detoksifikasi dan mengimbangi tekstur kulit.
e) Buckhorn Bark melembutkan najis untuk memudahkan pergerakan dan memberikan lembapan kepada usus.
f) Licorice Root membantu proses detoksifikasi
g) Fennel Seed  berfungsi mengeluarkan toksin yang terkumpul akibat lebihan makanan dan pengambilan alkohol, membantu pencernaan dan berkesan untuk masalah sembelit, kembung perut atau usus.
h) Rhubarb Root merupakan herba yang bayak digunakan dalam perubatan Cina yang digunakan sebagai sumber antibiotik.
i) Culver's Root berfungsi membantu lebihan air dalam badan dan asma.

Kedua-dua alfalfa complex dan herb lax ini juga sesuai dijadikan sebagai minuman teh herba. larutkan tablet di dalam air panas.

Lecithin diekstrak daripada kacang soya organik bukan GMO adalah pelembut najis yang berkesan kerana ianya melembabkan usus dan meleraikan toksin di dalam usus.

Gabungan Lecithin + Alfalfa Complex atau Lecithin + Herb Lax merupakan set bajet langsing shaklee.
Dengan fungsinya yang optimum dalam pembakaran lemak dan proses detoksifikasi , ianya menjadi pilihan feveret pengguna dalam menjayakan program penurunan badan mereka.

Cegah masalah sembelit anda sebelum ia menjadi lebih teruk + anda mampu mengatasi masalah berat badan dan mengubah gaya hidup anda.