Shaklee Untuk Saya + Aktiviti Punah Ranah Resepi

ok. kali ni update tentang aktiviti punoh ranah membuat kueh lapis 4 lapis = 1 lapis malam tadi.
nak dijadikan cerita saya terlalu teringin nak makan kueh lapis putih pink ni. saya lapar ni je. tak rasa nak makan menda lain.
kueh ni memang favorite saya. plg best mestilah mak saya yg buat kan. saya akan menikmati lapisan demi lapisan dengan jayanya.

actually asalnya saya nak tempah je kueh ni dari seorang rakan, namun ntah mana ada imaginasi yg saya boleh buat dgn jayanya, lalu seluruh usaha adalah untuk menjayakan imaginasi saya. beli gajet dapur baru - pengukus traditional saiz kecil sesuailah dgn saya :)

namun beginilah hasilnya , membuktikan yg saya memang dah memunah ranahkan imaginasi tersebut. hehe.

a) masa kali pertama buat , salah saiz adunan, tak bersesuaian dengan saiz loyang. lapisan kueh nipis sgt, rasa tak berapa nak manis. mmg kawal gula betul saya. haha.
a) salah kuantiti adunan

b) marvelous rasa tapi struktur hampeh
 
b) dgn gigih nya saya bancuh adunan kedua dan menggunakan loyang yang lebih kecil saiz, uwah apperance success. rasa success. tapi bila dah masak dan sejuk, nak potong lembik. rupa2nya mungkin bancuhan saya agak cair. jadi skali lagi imaginasi menikmati kueh lapis selapis demi selapis berkecai. haha

anyway saya tak putus asa. ini percobaan untuk saya. seperti biasa saya memang sangat suka mencuba pelbagai resepi dan akhirnya saya alternate resepi tu atau jadi punoh ranah gni. tak pernahnya nya nak follow betul2.

apa2pun saya happy buat aktiviti begini. skali cuba rasa nak cuba lagi. untuk hidangan diri sendiri dan kesemua makanan yg menjadi kegilaan saya.

ok back tajuk asal, = aktiviti resepi punoh ranah, recently memang saya dapat mencuba pelbagai resepi yg memangnya saya suka makan. disebabkan dah dapat rasa sekali saya, bila saya terbayang2 (imaginasi) lagi, saya mulalah membayangkan saya boleh buat menda tu.

a) mee bandung muar..

actually saya memang suka makan mee bandung. masa saya tak jaga kalori saya dulu, memang saya tak kira makan malam pun saya akan pergi ke satu kedai makan yang terletak di sg ramal bangi. area kedai lot 10. masa tu saya menetap di bangi dan saya pernah bekerja di MPOB. saya makin menjadi lah aktiviti bermee bandung saya.
selepas saya berpindah saya dah jarang jumpa kedai yg mee bandung nya best sehingga saya kerap pulang ke kampung halaman mak saya di bakri muar. asal pergi sana, keluarga saya memg akan memilih menu mee bandung untuk makan ramai2. mana taknya saya terlayan, namun saya kini berhati-hati menjaga kalori, biasanya saya lebih menikmati kuah dan telurnya dengan jayanya :). dan alhamdulillah wpun asalnya saya ni ber'resdung'an, tapi masa saya kerap makan mee bandung yg semestinya bahan utama nya adalah kacang dan udang kering, saya tak kena resdung ataupun gatal2 alergik hidung dan muka..mungkin usaha saya menggunakan alfalfa dan vita c sustained release mula menampakkan kesan positifnya. alhamdulillah.

Set Resdung Shaklee

so nilah hasil punah ranah dapur mak saya. mee bandung utk family saya. saya ulangi resepi ni sebanyak 2 kali, dan kedua2nya saya masak semasa berada di kampung. kalau sape2 nak resepi lepas tgk gambar neh (erk gambar ni menarik ke) bolehlah email saya atau whatsapp ye (erk ada ke) hehe.
by the way, saya memang tak guna apa2 paste mee bandung muar. memang saya buat dari A to Z segala gabungan bahan2 nya.. suka bila ayah saya tak complain and manage to make him fulled. almaklumlah ayah saya memang sangat cerewet bab makan2 ni. katanya biar simple, ikan kering je asal sedap. jangan masak 'arab'. maksudnya bukanlah masakan ala2 arabian tu, tapi masak dgn rasa weng dan tak kena..
so mak saya je lah tukang masak di rumah saya. kalo akak2 saya pun dia complain. so tadah telinga je..hehe..and so surprised dia suka mee bandung saya...
ni koleksi  gambar mee bandung muar saya ..
Mee Bandung Muar

b) laksa johor
laksa johor neh ceritanya mudah. kira saya baru jatuh cinta pada rasanya. biasanya saya addicted pada laksa peneng je. pernah cuba jugak buat tapi gambar takde. laksa johor ni saya makan ketika menetap di danga bay utk saya ke singapore baru2 ni. masa saya makan tu saya tertarik kepada baunya yang berempah berbeza dgn laksa penang yg hanya ikan. so apalagi mulalah imaginasi saya membayangkan saya mencuba praktik resepi laksa johor yang saya jumpa di internet. so after weeks balik dari singapore, saya mula teringin nak makan lagi laksa johor. nak dapat kek sini nogori neh jauh skali lah kan..so masa cuti hjg mnggu di kampung, saya pun berpunoh ranahkan dapur mak saya berkali lagi.
yg istimewanya laksa johor ni, sbb guna ikan tenggiri yg best tu. masa rebus lagi saya dah ratah ikan dulu. dan mestilah up skit kan sbb ikannya mahal. tapi yang paling best sebab ada rempah dan biasalah bunga kantan lebih umpama istilah 'sayur lebih dlm tom yam pedas kaw' yg biasa sy order di kedai.. itu yg menaikkan bau dan selera keinginan saya. masa saya masak ni, sy sebenarnya taklah berapa sihat. tapi disebabkan determination yang tggi, jadi malam2 tu jugak saya masakkan utk family saya. saya taklah makan ketika itu. saya masih menjaga daily calorie intake saya dan biasanya sebelah malam memang saya tak makan makanan berat. family saya masih makan malam namun mak memg dah mula menjaga pemakanan nya.. alhamdulillah progress saya sekarang, weight loss dah hampir 20 kg. 5 to 10 kg to lose more. utk betul2 berada si zon selamat ideal weight dan bmi yg normal. now pun alhamdulillah dah range border normal. utk tahu rahsia saya, mestilah saya gunakan produk2 shaklee cinch weight loss management programme. cinch shake + energy tea dan tak lupa si set duo lecithin dan alfalfa atau herb lax. anda yang nak tahu tips diet saya atau berminat nak menggunakan produk ni boleh whatsapp saya 0126997494. inshaa Allah saya kongsikan segala tips yg saya amalkan dan kongsikan kebaikan produk2 ni di samping mengubah gaya hidup yang lebih aktif iaitu bersenam dan berbasikal.

Set Cinch + Duo Weight Loss Shaklee

ok back to aktiviti punoh ranah resepi , ni lah hasilnya..laksa johor saya :)
kali ni ayah saya complain, sbb malamnya beliau semput. katanya mee tu (dia tak reti sebut spageti) kot puncanya. den ingatkan kot mee putih (mee laksa peneng tu) sesuai jugak... loh patutlah mak saya tak pernah buat laksa johor wpun mak saya org muar... ni lah sbbnya. hehe...mee jugak yg disalahkan padahal ayah sy tu kuat merokok..hehe...puas dah nasihat, tp tak jalan. tapi saya tetap bagi ayah dan mak saya consume alfalfa dan omega guard utk kesihatan mereka..
Omega Guard - untuk kesihatan jantung, Kaya Omega 3


ok pgi keesokkannya saya menikmati laksa johor sy. yg best adik , akak dan abang ipar saya semua kata marvelous. boleh bukak restoren dah :) condifent sgt kan pujian tuh...haha...

so ni koleksi gambar2 laksa johor saya
ada ker yg berminat nak tahu resepi...(hehe)

Laksa Johor

anyway tuh antara big punah ranah resepi di dapur...dgn kata lain sy hanya berani mencuba utk diri sy shj.. saya suka lakukannya dan saya rasa happy bila saya boleh belajar sesuatu utk yg apa yang saya suka. sekurang2nya bila teringin saya boleh buat dan boleh lah kurgkan risiko makan di kedai.. lagipun saya suka mencuba sesuatu yang baru. dari situ saya mencipta pengalaman dan belajar dari pengalaman. kan itu lebih utk diri saya yg mencari ::the better in me::

so semakin lah saya bersemngat membuat list aktiviti punah ranah resepi akan datang..inshaa Allah...

a) sushi (mencabar neh tentang bahan2 nya nak usha cari tu)
b) soto (ni kena berguru dgn akak saya yg pro tu + begedil yg best)
c) laksam (belum berguru dgn kawan)
d) nasi ambeng (mak tolong ajar)
e) nasi ayam (chicken rice shop punya)
f) nasi beriani (lama tak buat)

so nnti boleh lah sy enjoy di dapur saya ... tp bila masanya tgk kerajinan dan bila keinginan nak makan...eager urge me :)